Какво се крие зад класациите на университетите? (част II)

За Orange, Образование в чужбина 2014/11/03

Кой университет да избера? Как мога да съм сигурен, че правя правилния избор? Какъв е рейтингът на университета, където планирам да продължа образованието си?

В търсене на отговорите на тези и други въпроси неизменно поглеждаме в различни университетски класации. В първата част от статията започнахме да разглеждаме какво се крие зад тези подреждания и как да ги разчетем правилно.

Нека сега продължим по темата какво определя мястото на един университет в класациите.

 

Съвкупност от критерии

Всяка класация се основава на предварително определен метод за оценяване. Авторите на университетските класации подбират различни критерии, според които измерват представянето на университетите. Ако разгледаме примера с университета в Съндърланд, откриваме, че Guardian формулират рейтинга според следните аспекти:

  • удовлетвореност на студентите от предлаганите програми;
  • качество на преподаване;
  • удовлетвореност от обратната връзка, която студентите получават от своите преподаватели;
  • съотношение на броя студенти спрямо броя преподаватели;
  • финансова инвестиция, която университетът прави за един студент;
  • необходим среден резултат от предна квалификация, с който студент може да бъде приет в университета;
  • скала за оценяване на ефективността на преподаване;
  • професионална и/или академична реализация шест месеца след завършване на програмата в университета.

Друг пример биха били петте области, включващи общо 13 индикатора, които определят позицията на даден университет в класацията на Times Higher Education:

  • преподаване;
  • изследователска дейност;
  • влияние, което университетските публикации и изследвания оказват в глобален мащаб;
  • инвестиции, които университетът привлича от бизнес средите за изследователска дейност;
  • международен облик;

Ето защо, разглеждайки рейтингите, не трябва да забравяме факта, че зад тях се крият различни комбинации от критерии и методи за оценка и позицията на един университет най-често ще се различава в отделните класации. Например класацията на Times не отделя почти никакво внимание на репутацията на университета сред бъдещите работодатели – аспект, който е добре отразен в друга международна класация, тази на QS World University Ranking.

Да не забравяме и друга интересна подробност – както видяхме, Times отрежда важно място на изследователската дейност, като по този начин крайната класация включва логично само университети, които покриват този критерий. А какво се случва например с известния и реномиран European University? Като частен университет, чийто приоритет е бизнес обучението, там поставят на първо място осигуряването на актуални знания и тенденции в света на бизнеса, доближаването на образованието до реални ситуации от професионалния живот и изграждането на тесни връзки с компании от цял свят. Това оставя изследователската дейност почти извън сферата им на интерес и компетентност. Но тогава къде можем да видим рейтинга на такъв тип университети? Отговорът се намира в специализираната класация на QS TopMBA Global 200 Business Schools, където откриваме European University на 33-то място.

Посока на развитие на самия университет

Макар и леко извън темата, но все пак тясно свързани с избора на университет са и конкретните стъпки, които университетите предприемат в посока на своето развитие. Един добър пример за това е Coventry University, който през 2012 г. отваря изцяло новата сграда на Факултета по инженерни и компютърни науки – проект, в който университетът инвестира 55 млн. паунда, а в момента предоставя на разположение на своите студенти три полетни симулатора, аеродинамичен тунел, лаборатория за компютърни игри и други центрове за изследвания и развитие. Това от своя страна несъмнено говори за амбициите и капацитета за развитие на Coventry University като лидер в сферата на технологиите.

Професионални институти и академии

За да завършим прегледа на университетските класации, няма как да не обърнем внимание на една специална категория висши учебни заведения – тези, които специализират в дадена професионална област и рядко попадат в обсега на стандартните международни рейтинги. Една от основните причини за това е фактът, че тези институти и академии предлагат изключително практически ориентирани програми, чиито фокус е овладяването на професионални умения в сфери като кино изкуство (New York Film Academy), мода и дизайн (Istituto Europeo di Design) или музика (Tech Music School). Ето защо свидетелство за качеството на образование там са професионалните изяви, които училището предлага – каква по-добра визитка от възможността да започнем стаж в модните гиганти Dolce & Gabbana или Versace, да работим по дизайна на нов модел на Hyundai и Alpha Romeo, или да снимаме филм в Universal Studios в Лос Анжелис?

А в заключение…

Университетските класации могат да бъдат както изключително полезни, така и леко объркващи. Затова преди да отворим който и да било ранкинг е важно да изградим добра представа за критериите, които са важни за нас самите. И разбира се, да се обръщаме към класациите като отлична отправна точка, но не и като безусловен пътеводител в света на висшето образование. За един истински прецизен и съобразен с твоите планове избор можеш да се обърнеш към твоя образователен консултант в Orange.

Тагове: , , , ,