Как да се държа на работното си място

Work and Travel, За Orange 2014/06/11

Заминавайки да работиш в далечна и непозната държава като САЩ, ще се увериш, че не само хората и храната там са по-различни. Страната на неограничените възможности има и свои собствени закони и правила, с които е добре да бъдеш запознат преди да започнеш работа там. Именно затова ще се опитам да ти помогна да избягваш непредвидените ситуации и да се запознаеш отблизо с някои от правилата, които задължително трябва да спазваш на работното си място.

 

Ето и част от най-важните правила:

  • Запознай се в детайли с етичния кодекс на компанията, в която работиш. Всеки бизнес в САЩ, независимо колко малък е той, има свой етичен кодекс. Той е съвкупност от принципи, правила и ценности, в които компанията вярва и цени, и всички служители трябва да ги спазват. Всяко действие, което не е подчинено на етичния кодекс на компанията, се счита за нарушаване на тези правила и може да доведе до неприятни санкции и последици. Увери се, че при започване на работа си получил и си се запознал добре с кодекса на компанията. Ако някой от принципите, описан там, не е достатъчно ясен за теб, не се колебай да обсъдиш това с твоя мениджър.
  • Следвай инструкциите на прекия си мениджър. При постъпване на работа ще се запознаеш с прекия си мениджър или ръководител. През лятото той/тя ще бъде човекът, който ще те напътства, ще ти дава насоки в работата и ще бъде пряко отговорен за твоите действия. С него/нея можеш да обсъдиш всичко, което касае работния процес, графика ти на работа, възникнали проблеми на работното място или дори да поискаш съвет.
  • Спазвай дрескода на компанията. Повечето компании в САЩ имат свой дрескод, който трябва да бъде спазван от служителите. Ако при започване на работа ти е предоставена униформа, твое задължение е тя да бъде чиста и спретната всеки ден. Ако нямаш предоставена униформа, трябва да спазваш насоките за дрескод, които компанията е определила. Често има работодатели, които забраняват носенето на пиърсинг или наличието на видими татуировки по тялото. Увери се какви точно са изискванията на твоя работодател преди започване на работа.
  • Бъди учтив с гостите/посетителите. От изключително значение за работодателите в САЩ е техните клиенти и посетители да получават обслужване на високо ниво (customer service).  Именно затова е добре да поздравяваш учтиво всеки гост или посетител, да отговаряш любезно на въпросите му и да даваш полезни съвети или насоки, ако е необходимо.
  • Ако откриеш забравена вещ, трябва да я върнеш. Независимо дали работиш в хотел, ресторант или увеселителен парк, неизбежно ще ти се случи да откриеш забравена от посетител вещ. Правилното решение в случая е веднага да предоставиш тази вещ на своя супервайзър, за да може той да се погрижи тя да бъде върната на собственика й. В никакъв случай НЕ задържай откритата вещ за себе си, тъй като това ще бъде прието като кражба.
  • Спазвай всички закони на страната. Някои от законите в САЩ са по-различни от тези в твоята родна страна. Най-важната разлика може би се състои в това, че трябва да си навършил 21 години, за да консумираш алкохол легално. Не забравяй, че употребата на алкохол на работното място е абсолютно забранена!!!
  • Запази конфиденциалност. Информацията, до която имаш достъп на работното си място, не бива да бъде разпространявана от теб във външния свят.
  • Уважавай колегите си. Отнасяй се почтително и с уважение към колегите си. Имай предвид, че законите за дискриминация в САЩ са много сурови! Не бива да дискриминираш и да използваш каквито и да било негативни епитети за хората на базата на тяхната различна раса, националност, възраст или вероизповедание. Добре е да знаеш какво означава терминът harassmentбезпокойство, тормоз над даден човек. Най-честата форма на harassment на работното място е sexual harassment, за която съществуват тежки закони и наказания.
  • Не се възползвай от ресурсите на компанията за лична облага. Всяко изнасяне на храна, напитки или каквото и да било друго от работното ти място може да се счита за кражба. Не се възползвай от ресурсите на компанията за собственото си облагодетелстване.
  • Не закъснявай. Опитай се да бъдеш винаги навреме за работа. На всеки се случва да закъснее поради уважителна причина, но редовното закъснение за работа може да доведе до уволнението ти.

ВАЖНО: Ако ти самият си жертва на тормоз, трябва незабавно да споделиш това на мениджъра си и на спонсориращата организация!

Не забравяй, че като участник в Work and Travel ти си и културен посланик на своята държава. Едва ли ще ти бъде приятно, ако срещнеш негативно отношение към себе си само защото някой твой сънародник преди теб не е оставил добро впечатление. Затова бъди за пример!

Спазвай правилата за добро поведение на работното място и ще си осигуриш едно безпроблемно и изпълнено само с хубави емоции лято!

Цветелина Христова

Тагове: , ,